23 Mart 2013 Cumartesi

ders 3 - tipografi ve renkler

Göz açıp kapayıncaya kadar geçti bir hafta... Şimdi 3. ders zamanı :

geçtiğimiz haftaki eksikleri (çizgiler - renkler ) tamamlamak lazım.

Google search de bulunan küçük notlar aşağıdaki gibi ;

Tasarımın öğeleri:
Çizgi,fon,renk,doku,biçim,ölçü,yön
1.Çizgi: tasarımın en önemli öğelerinden birisidir. Çizgi doğrudan doğruya okuyucuya veya kullanıcıya bir ayrım yapması gerektiği mesejı vermesi gerektiğidir.Yatay,Düşey,Diagonal
Yatay çizgi: Bir durgunluk ifadesi
Düşey çizgi: Saygınlık
Diagonal çizgi: Canlılık
2.Fon :contrastı oluşturarak nesnelerin ön plana çıkmasına yardımcı olur.
3.Renk: Nesnelerin algılanmasını artırır. Sıcak renkler uyarıcıdır nesnelerin taşıma hissi verir soğuk renkler dinlendirici
Ana Renkler: Tamamlayıcı renkler Kırmızı- yeşil, Sarı-mor ,Turuncu-mavi,
Rengi oluşturan iki temel unsur: ışık ve pigment
Rengi tanımlayan üç kavram: uzunluk genişlik derinlik
Uzunluk rengin türü
Derinlik rengin yoğunluğu parlaklık gibi
Genişlik de rengin tonu açık ve koyu gibi
Renklerin psikolojik mesajları: Yeşil:Kıskançlık Mavi Sadakat:kırmızı: etkinlik mor ve kahverengi :tek düzelik beyaz:teslimiyet siyah:karamsarlık Sarı: ilk ön plana çıkan renk
Renk seçiminde dikkat edilecek unsurlar:
Rengin kültürel çağrışımı:Altın sarısı doğuda kutsal batıda ihanet
Hedef kitlenin renk tercihi
Firma ya da ürünün karakteri
Tasarımdaki yaklaşım
Seçilen kağıdın cinsi(kağıda yapılacaksa)
Rengin etkileyiciliği artırması:
4 renkli ilanların izlenme oranları %38
2 renkli ilanların izlenme oranı % 20
Siyah beyaz da %50 artıyormuş
CMYK baskıya giderken verilecek renkler.
Siyah beyaz bütçe için renk sonuç için
Renk biçimlerden önce kazanılıyor ve bir kimlik alıyor
4. Doku: Bir yüzey üzerinde biçimsel bir gizem bulunuyorsa orada bir dokudan bahsedilebilir.
5. Biçim: Değişik tonların ve çizgilerin bulunuşu biçimi oluşturur.
6.Ölçü:Etkileyicilik ve algıyı etkileyen bir unsurdur ölçü arttığı zaman bunlar da artar doğru orantı vardır bunlar arasında.
7.Yön: çizgiler ve Görsel malzemelerin tasarımcı tarafından algılanması istenen yöne veya tarafa analize edilmesi


Dersimiz başlıyor :

tipografi : tasarlanmış yazı sanatı.

grafikte elbette bir çok çeşit font kullanılıyor. Font lar ile ilgili siteler aşağıdaki  gibi :
* http://www.dafont.com/
* http://www.fonttr.com/

Serif li karakterler, harflerin ucunda kuyruk var... Kuyruksuz ise sans serif'dir.
Serifli karaktere örnek : Times

Kuyruklar hariç taban ve tavan arasındaki yükseklik x yüksekliğidir. Küçük harfler ile yazılacak metinlerde x yüksekliği ne kadar yüksek ise o kadar iyidir. Aşağıdaki örnekte 3 (georgia) ve 6 (verdana)'nın seçimi doğru bir karar olmayabilir.

x x x x x x

Tipografideki tanımları güzel anlatan bir resim

Tasarımın ilkeleri ;
1- DENGE
2- ORANTI
3- DEVAMLILIK
4- BÜTÜNLÜK
5- VURGULAMA

Yukarıda yer alan copy/paste notları yazan kişi bu konuyu da pek güzel anlatmış. Yorulmadan yine copy / paste  :).

TASARIMIN İLKELERİBir ürünü tasarlarken hangi ilkelerden faydalanacağız sorusuna cevap bulacağız bu derste.
1- Denge: Grafik tasarımının kullanmış olduğu birbiri arasında farklı kriterlere göre düzenlenmesidir.
İki Tür denge var:
Simetrik ve Asimetrik denge
Simetri:
Hayali bir çizgi ile ayrılmış iki yönlü biçim benzerliği olarak algılanır.
Doğanın kendisinde simetri mevcuttur, en önemli kanıtı da insandır.
Doğadan rastlanan simetri türleri
Dönel ve Merkezi;
Merkezi simetri
: merkezi bir noktadan güneş ışınları benzeri 360 derece yayılma gösterir.
Dönel simetri: Görsel unsurların bir nokta etrafında eşit aralıklarla sıralanması
Önümüzde simetrik şekil çıktığı zaman hangi tür şekil olduğunu ve hangi kavramlarla açıklanır
Grafik Tasarımında Simetrinin Anlamı: Dürüstlük resmiyet ve samimiyet olarak algılanır.Asimetri: Bütünün parçaları arasında orantıya dayalı bir eksiklik olarak tarif edilir. Asimetride de simetri de olduğu gibi bir optik merkez söz konusudur.
Simetri de durağanlık asimetri de hareketlilik söz konusudur
Simetri de kural asimetri de rastlantı mevcuttur.
Asimetri de büyük öğeler dikkati kendine çeker siyah beyaz resimde ise ufak da olsa renkli bir obje dikkati kendine çeker.
2- Orantı: Orantı aslında bir sorundur iki ya da daha fazla görsel malzemenin bir araya gelmesiyle orantı sorunu yaşanır ve bu sorun doğrudan algıyı ve iletişimi etkiler.
Bir sorun olmasına rağmen tasarımda hareketliliği sağlamak için orantıya başvurmak kaçınılmazdır.
Partenon tapınağı: bunun yapılışı sırasında orantı tekniğinin kullanması çok önemli
Orantı Tekniği: Bir çizgiyi herhangi bir yerinden ikiye böldüğümüzde küçük parçanın büyük parçaya oranı büyük parçanın bütününün oranına eşittir.
Ölçülerden uzaklaşıldıkça daha iyi sonuçlara ulaşılmaktadır.
Bazen grafik tasarımı içinde vurgulanmak istenen öğe dikkat uyandırırken bazen de dikkat çekmek için beyaz dengesinden faydalanır.
3- Devamlılık: Göz bir unsurdan diğer unsura kesintisiz geçiş yapabiliyorsa devamlılık sağlanmış demektir. Devamlılığı sağlamak için gözün normal hareketine uyacak şekilde görsel unsurlar yerleştirilmelidir
Gözün normal hareket yönü soldan sağa ve yukardan aşağıya doğrudur.

Devamlılık aynı zamanda birbirini izleyen ipucu şeklindeki görsellerde de sağlanabilir. Devamlılığa bir örnek olarak kitapların aynı diziye ait olduğunu vurgulayarak kitapların aynı renklerden oluştuğunu öğrenmemiz lazım.
4 -Bütünlük: Unsurlar bir bütün oluşturacak şekilde bir bir araya getirildiğinde dağınıklığın önüne geçilmiş olur . Bir bütün sergileyen unsurlar farklı olanı ön plana çıkartmak için de kullanılabilir.
Benzer öğeler ritim oluşturacak şekilde tekrar ettiğinde de sağlanmış olur.
Tasarım öğelerini bir bordur (çerçeve) içerisinde göstermekle sağlar.
Sayfa kenarlarında hep aynı beyaz boşluğu bırakarak sağlayabilir.
Gözün bir yüzeydeki üç noktayı birleştirerek bir üçgen yaratma eğilimi vardır bu kural takip edilerek de bütünlük sağlanabilir.
5- Vurgulama: Tasarımdaki bir öğeyi ön plana çıkartma yöntemidir. Öncelikle vurguda bulunulmak istenen öğenin seçilmesi gerekir ardından vurgulama yöntemine karar verilir. Bu yöntem boyut kontrastlık ve renk şeklinde olabilir Aynı anda birden fazla öğe vurguda bulunulmaz


ÖDEV :

GESTALT ve GÖRSEL ALGI ve ALTIN ORAN konusunda araştırma yapınız.

Renkler ;

  • Işık ile renk : MAVİ YEŞİL KIRMIZI red + green + blue RGB
  • pigmentler ile renk : boya olarak karışımları ile ışık olarak karışımları birbirinden farklıdır. Üç ana renk CMYK dır.  cyan + magenta + yellow + black


 Renk yönetimi ile ilgili site örneği ;  http://colorschemedesigner.com/

Duyusal algı olarak renk
    Renklerin algıya etkisi wikipedia da pek güzel anlatılmış :

    Renklerin Algıya Etkisi [değiştir]
    İki ana rengin karışımıyla ortaya çıkan ara renk, karışıma katılmayan ana rengin tamamlayıcısı olur. Kırmızı için yeşil, mavi için turuncu, sarı içinse mor tamamlayıcı renk işlevi görür. Aynı zamanda birbirlerine karşıt olan bu renkler birlikte kullanıldıklarında da denge oluştururlar.[1]
    Sarı: En parlak renk. Dikkat çekmek için çığlık atar; bu yüzden uyarı ışıklarında sarı tercih edilir. Ayrıca dikkat çekiciliğinden dolayı dünyada taksiler sarıdır. Sonbaharın da baskın renkleri sarı ve sarı-turuncu, duygularımızı yakalayan, güçlü bir çekiciliğe sahiptir. Neşeyi anlatır. Sarı zeka ,incelik ve pratiklikle de ilgilidir. Toplumsal yaşamı ve birlikte çalışmayı yansıtan bir anlamı vardır. Geçiciliğin sembolüdür.Sarı ayrıca hüzün ve özlemin rengidir. Sonbaharın tüm hüzünlü güzelliğinde onun her rengini izlemek mümkündür.[2]
    Kırmızı: En uzun dalga boyuna sahip olan kırmızı renk, özellikle de koyu bir arka plan ile birlikte kullanıldığında öyle şiddetlidir ki, bir görüntüde yer alan küçücük kırmızı bir leke bile görüntünün her yerini etkiler. Bu renk canlılık ve dinamizmle ilgili bir renktir. Mutluluğu temsil eder. Kırmızı renk, fiziksel olarak; ataklığı, canlılığı ve duygusal bağlamda; bir işi sonuna kadar götüren azmi ve kararlılığı gösterir.
    İştah açar. O yüzden dünyadaki gıda firmalarının çoğu logosunda kırmızıyı kullanır. Kırmızı tansiyonu yükseltir, kan akışını hızlandırır. Yanlış bir inanış vardır; boğaların kırmızıya saldırdığı sanılır. Oysa boğalar renk körüdür. Kırmızıya değil, kendilerine sallanan koyu renkli beze saldırır. [2]
    Pembe: Kırmızı ile beyazın birleşmesi ile elde edilen pembe renk, kırmızı gibi canlılık verir ama daha yumuşaktır. Mavi renk erkeklerin, pembe ise kadınların rengi olarak bilinir. Neşe ve mutluluk veren bir renk olan Pembe aynı zamanda hayallerin ve aşkın rengidir.
    Mavi: Dünyanın hakim rengi olan mavi çekingen bir renk; dinlendiriciliği ve edilgenliği anlatır. Koyu tonlarda ya da yoğun olarak kullanıldığında moral bozan, kasvet veren, açık tonlarda ya da beyazla karışık kullanıldığında, yatıştırıcı ve güven veren bir etki yaratır.Vücudumuzda boğaz bölgesini yansıtan bir renktir. Mavi renk gökyüzünün ve geniş ufukların, denizin simgesidir. Sınırsızlığı ve uzak bakışlılığı simgeler. Huzuru temsil eder ve sakinleştirir. Araplar mavinin kan akışını yavaşlattığına inanır, nazar boncuğu o yüzden mavidir. Batıda intiharları azaltmak için köprü ayaklarını maviye boyarlar. Duvarları mavi olan okullarda çocukların daha az yaramazlık yaptığı saptanmıştır.[2]
    Yeşil: Sessizliği anlatır. Duygusal olarak bizi en çok etkileyen bir organımız olan kalp organının , bu rengin yaydığı enerji alanında olduğu düşünülür. Doğanın ve baharın rengidir. Güven veren renktir. O yüzden bankaların logolarında hakim renktir. Yeşil yaratıcılığı körükler. Bu yüzden büyük lokanta mutfaklarında yeşil tercih edilir. Hastanelerde de yeşil rahatlatıcı özelliği nedeniyle kullanılır. Yeşil alanda insanların daha az mide rahatsızlığı çektiği saptanmıştır.[1]
    Mor: En kısa dalga boyuna sahip olan mor, geleneksel olarak asaletle ilişkilendirilir. Yakınlık ve güzelliğe de işaret eder. Eskiden beri ihtişam ve lüksün son basamağı olarak düşünülür. Tarih , yüksek sınıfların, saray mensuplarının daima morla bezendiklerini kaydeder. Nevrotik duyguları açığa çıkardığından, insanların bilinçaltını korkuttuğu saptanmıştır. İntihar edenlerin beğendiği renktir.[1]
    Nötr renkler, beyaz, siyah ve kurşuni gibi tarafsız renklerdir. Bunlar belli başlı bir renk özelliğinden ziyade, çeşitli renklerin elde edilmesine yardımcı olurlar. Nötr renkler, dinlendiricidir; doyurucu manalı ve olgun bir etkileri vardır. Bunlardan siyah renk, derinlik ve karanlık beyaz ise aydınlık, temizlik ve yakınlık hissi yaratır.
    Renklerin özelliklerine göre, meydana getirdiği ve aksettirdiği değişik havadan, insan ruhu çeşitli şekillerde etkilenir. Yerine göre bir huzur, ferahlık ve sakinlik verebileceği gibi tersine kötümserliğe de neden olabilir. Bununla beraber renklerin üzerimizde bıraktığı etkiler; özel durumumuza, ruh halimize ve tabiat şartlarının mevcut reaksiyonlarına bağlıdır.

    Tasarım süreçleri ;
    • Araştırma, durum tespiti ve kararların verilmesi > hedef kitle, amaç, mesaj, temel fayda, üretim şekli ve çoğaltma sayısı belirlenir.
    • Ön taslaklar > fikir ve görsel kurgu karalamaları fikri oluşturmak ve geliştirmek için
    • Sunum taslakları > müşteri ile paylaşılabilir, son haline en yakın hali.
    • Orjinal hazırlanması > onaylanan tasarımın çoğaltma için hazırlanan versiyonu
    • Baskı ve çoğaltma
    Grafik tasarım ürünleri ;

    afiş, kartvizit, el ilanları, antetli kağıtlar, etiketler, dergi ve kitap, promosyon ürünleri, broşür, katalog vb...




    Hiç yorum yok:

    Yorum Gönder